(1/1) Nyårshälsning – Framme i Martinique

Vi vill skicka en försenad Nyårshälsning från Martinique. Vi ankrade utanför Le Marin tidigt i morse lokal tid. Alla mår mycket bra. Vi har haft en fin segling från Las Palmas. I princip har vi haft stadig vind från början till slut. Lätt i början på väg ner mot sydligare latituder. När vi väl girade västerut fick vi några dagar med mer vind och gjorde fina dygnsdistanser. Sedan åter lättare vind. Under hela färden har vi endast gått för motor under sex timmar och då i första hand för att ladda våra batterier. Vi har inte ens fått en enda squall (regn-/vindby) över oss. På det hela taget är vi mycket nöjda och det är inte utan att vi känner oss en smula stolta.

När vi lämnade Las Palmas strax före lunch den femte december (efter att ha firat Emils elvaårsdag med gräddtårta) gjorde vi det i sällskap med den svenska båten Elin. Ombord på denna finns Kalle och Emma med barnen Maja (8 år) och Love (6 år). Föga anade vi att vi skulle fälla våra ankare inom loppet av en timme nästan en månad senare i samma vik på andra sidan Atlanten. När vi lämnade Las Palmas hade vi inte i detalj pratat om våra respektive destinationer. Att vi skulle försöka hålla kontakt via den vanliga marina radion VHF med en räckvidd på några tiotals kilometer var självklar. Nu utvecklades resan så att Kalle under de första dagarna fick ordning på sin kortvågsradio (med räckvidd i bästa fall ”runt jorden”) som hade krånglat tidigare. Vid ett av de dagliga samtalen med VHF-radion bad han mig lyssna på kortvågsradion istället (vi har också en sådan) – han skulle testa sin sändare – jag gjorde så och kunde höra hans stämma klart och tydligt!

Från och med denna dag hade vi kontakt varje dag under hela resan. Vi har pratat om vädersituationen, gett varandra tips i fisket efter guldmakrill, pratat destinationsval eller bara berättat lite om våra respektive vardagar ombord. Alltid har det varit lika trevligt. Avståndet oss emellan har varierat mellan 40 och 100 kilometer. Vi tappade varandra ur sikte redan första dagen på eftermiddagen när vi seglade längs med Gran Canarias kust och hör och häpna återsåg varandras båtars lanternor när vi närmade oss Martiniques kust på Nyårsnatten!!!! Efter bortåt 3000 sjömil (5500 kilometer) I morgon ska vi fira in det nya året tillsammans. Det blir lite försenat men det gör oss inte något. Vi har ett stycke oxfilé som vi ska kalasa på. Och till den ugnsbakad potatis och en riktigt god sallad (det är länge sedan vi åt färska grönsaker…).  Olof

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.