Posted by admin

Båt & utrustning



S/Y Miss My II, fick bli hennes namn till slut, efter många och långa diskussioner. Namnet är väl förankrat i vår familj och här kommer bakgrunden till namnet.
Miss My (I), är en laurinkoster (L28) som Olof seglade tillsammans med Åke Somnell från Australien till Medelhavet juni 1987 till april 1988. Denna båt var den första segelbåt som barnen satte sina fötter på, när den låg i Kapellskär på väg till Åland. Båtarna är även syskon eller kanske kusiner, då båda har Arvid Laurin som konstruktör.

Lilla My är en karaktär från Mumindalen som är busig, viljestark och temperamentsfull men även vänskaplig och rättvis. Hon ställer alltid upp för Muminfamiljen när de behöver hjälp och är aldrig elak, bara busig. Hon är förhållandevis liten men stark, orädd och vågar både retas och busa med de som är större än henne själv. Hon är inte speciellt feminin av sig, utan mer som en ”pojkflicka”. Hon blir aldrig ledsen, utan antingen är hon glad eller arg.

Vi tyckte att denna beskrivning var klockren på vår kära stålketch, hon har verkligen karaktär och under våren har vi kommit henne mycket nära. När vi såg henne i Långedrag sensommaren 2010, var det kärlek vid första ögonkastet. Beslut om att köpa en lättseglad båt, att lära sig segla i, för att senare byta upp oss till en långseglare, försvann snabbt i fjärran. Här var hon, en stolthet i stål med två master och i grön skrud, hon blev vår över ett glas vin och handskrivet kontrakt i två kopior.I september nådde hon slutligen sin nya hemmahamn, Slagsta Marina i Mälaren.

FAKTA

Namn: Miss My II
Typ: Laurin 44
Konstruktör: Arvid Laurin
Varv: HMI i Halmstad
Tillverkningsår: 1979
Skrov: Stål
Kojer: två kojer i förpiken, tre kojer i salongen inklusive ”pilot berth”, stor dubbelkoj i akterruffen.

Bredd: 3.8
Längd i skrovet 13,2 m (l.o.a. ca 14,8 m)
Djupgående: 1.8 m
Deplacement 17 – 18 ton

Riggtyp: Ketch
Segelyta (krysställ): 97 kvm
Motor: Ford 2712, 4,2 L. 72 hk

Vattentankar: 1000 liter
Dieseltankar: 1200 liter

Utrustning

Vindroder: Monitor
Autopilot:  Simrad TP30
Ekolod: Humminbird
Navigationsdator: Fit-PC2 med LED-skärm
Plotter: Garmin 720
GPS1 (fast installerad, kombinerad AIS): ICOM MA-500T
GPS2 (USB-Puck till nav datorn)
GPS3  (handhållen): Garmin Etrex
GPS4 (handhållen): IPAD 3
VHF 1 ICOM IC-M59
VHF 2 (handhållen): President
Radar: Furuno
Amatörradiosändare (SA0BTO) för kortvåg: ICOM IC-725
Modem: SCS PTC-IIusb (Pactor 3)

Sjöankare: Coppins StormFighter med 140m ”Rode” (16mm flätad nylon)
Livflotte 6 pers: SeaSafe
Satellittelefon: Inmarsat IsatPhone PRO
PLB: Mc Murdo Fastfind

Hårda solpaneler 3*75 W: Siemens
Regulator till solpanelerna: Victron Energy MPPT 70/15
Vindgenerator: Air 403 – 400 W
Förbrukningsbatterier 12V,  5*150 Ah: Boch AGM
Batteriladdare: Cetek M300 (25A)
Inverter 300W (ren sinusvåg): Nordic Power
Trefasgenerator (5,5 kW) som kopplas på motorn

Värmare: Dickinson Alaska (diesel)

Jolle 1: Sowester med uppblåsbar botten
Jolle 2: Hård, med rigg och segel (Vikoria döpt av Lovisa och Emil)
Jollemotor 1: Suzuki 8Hk

Ankare 1: Delta 53 kg
Ankare 2: Danforth 20 kg
Ankare 3: Bruce 20 kg
Ankarkätting 14mm. 120 m.
Ankarspel, hembyggt (förra ägaren), drivs med trefasmotor på 5,5 kW

Skot- och fallwinchar: Andersen
Spirbommar: ca 5.5m ”telefonstolpe” + 4m spinnakerbom
Bombroms: Gyb easy
Rullsystem förstag: Profurl C420
Rullsystem inre förstag: Profurl C350
Storsegel – Gran (2011)
Genua: Doyle 10,5 Oz (2014)
Stagfock 1: Turbulence 10 Oz (2013)
Stagfock 2: Turbulence 9 Oz (2013)
Mesan: Gran

Symaskin: Singer Heavyduty
Gasolspis med två plattor ugn och grill: Eno Gascogne
Toalett: Jabsco
Kyl: Isotherm Compact Magnum. (vattenkyld kompressor)
Frys: Isotherm Compact Magnum. (vattenkyld kompressor)

Länspumpar: 2 st Kempax, 1st Plastimo
Elektriska länspumpar: 2st Jabsco 400