Kiel kanalen vidare till Ijmuiden i Holland

Sitter nu i Iijmuiden seaport marina och tvättar våra lakan efter alla influensasvettningar. I dag bär det senare vidare mot England om vädret tillåter, har en väderlucka fram till lördag.
Men om vi går tillbaka i tiden något så gick seglingen ner från Simrishamn bra men mycket segling blev det inte utan mest motorgång. Förutom glapp i en sladd till tempraturmätaren till motorn och en lanterna som fått tuppjuck så har allt flutit toppen. Slussarna i kanalen kunde vi dock varit utan, men tack vare varnande samtal från Gyrgen så var vi i alla fall lite förberedda. Fort gick det och slussen avsedd för småbåtar var trasig så det blev fartygsslussen. En holländare smet före på insidan och prejade ut oss i mitten på Slussen, lite turbulens blev det när en stoppskylt dök upp så vi inte kunde lägga till. En snäll tysk vinkade åt oss att strunta i detta och vi la oss före alla andra i stället. Han la sig framför oss. Sedan var det bara att hoppa ner 1,5 meter på flytbryggor täckta av alger. Olof med sitt brustna muskelfäste klättrade ner, ungefär lika smidigt som en flodhäst på land. När vi sedan lyssnade på radion sa de att man skulle betala när vi låg som högst, vi lydde och det visade sig att alla gjort tvärt om så jag fick springa upp för stegen och betala. Han i kassan skakade på huvudet men log samtidigt ett stort varmt leende, vi kom ut sist ur Slussen. Pust, vi klarade med andan i halsen, hög puls, många svordomar och klarsignal skor. Nu började min onda hals bli riktigt illa. Jag frös och gick till kojs, ungefär kl 12 väckte Olof mig och då mådde jag riktigt dåligt, huvudverk och hög feber. Tanken på att lägga till skämdes som att springa en maraton. Vi gick in i en liten yacht club strax norr om Rendsburg. Den heter yacht service Schreber marina. En man kom ner i och mötte oss, han hade varma snälla ögon och frågade försynt hur lång båten var, hur länge vi skulle stanna och vad vi hette. Han hjälpte oss självklart att lägga till långsides på den yttersta bryggan. Sedan frågade han vänligt, nästan som om han skämdes, om 16€ gick bra som avgift. Han skulle komma tillbaka senare och ta betalt. Vi ramlade båda ner i våra kojer och sov. Vi vaknade senare till ett underbart ljud, disk som skramlade och barn som viskade. När vi kom upp överraskades vi av att båten var städad och berget med disk var diskat. Vilken överraskning kramar och pussar varvades med glädjande utlopp. Barnen badade sedan från vår brygga och lekte livräddning med fendrar. Gustaf simmade på rygg i sin flytväst och livet var toppen.
Sedan var det dags för skola (matte) och tvättning både oss själva och kläder.
När den trevlige hanmnkaptenen kom senare, visade det sig att han tyckte vi skulle betala 14€ istället. Vi köpte även diesel och färskt bröd. Detta ställe rekommenderar vi starkt, om det inte vore att vi hade brott vidare så hade vi med glädje stannat ett tag. Ur mysigt ställe säger barnen….
Efter kanalen gick vi vidare till Ijmuiden utanför Amsterdam. Ur trist ställe, verkar lite vara ett ”föredetta” ställe. Dyrt och tråkigt, Inget hjärta och minsta möjliga servise. Vi vill här i från men ligger fast två nätter på grund av väder och att nu är Olof deckad i samma influensa. 40 graders feber i går och sängliggande.
Lite fritt översatt kvitto (har egentligen ingen aning om vad det betyder)
1* touristenbelasting 4,5 …..turist belastning 4’5€ – vi skänker oss som en belastning när vi ställerfrågor trots att vi betalt 40 kronor för det varje dygn. 35 € betalar vi per natt och då kostar expelvis vatten 0,5. Som sagt inte att rekommendera för en långseglare men liten budget.
När han låg nerbäddad och tittade på film så gjorde vi andra en buss utflykt till stadens utkanters, köpte sjökort och mat. Mysig picknick med grillade revben och jordgubbar.
Annars var alla toppen trevliga inne på köpcentret och många vi mött har stannat glatt och språkat. Inte för att vi förstår något, vi nickar och ler, några ord på engelska och så går vi vidare.

/Kristina

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.